|
Via een forum (Noble Realms) kwam ik in aanraking met het boek van Robert L. Spencer, getiteld: The Craft of the Warrior. Ik heb de tweede editie aangeschaft uit 2006, die toch de nodige verschillen zou hebben in vergelijking met de eerste editie uit 1993. Het is een Engelstalig boek dat niet in het Nederlands is vertaald zover ik het internetterwijs heb kunnen ontdekken.Hieronder staat de Engelstalige omschrijving van het boek:
A big house, fancy cars, and money in the bank seldom lead to a fulfilling life, a life true to one's potential and essential nature. Ordinary life can be a prison, but it doesn't have to be that way. In this updated edition of The Craft of the Warrior, author Robert Spencer asserts that a new myth is emerging--one that guides people to a life of conscious living, where they escape the rat race and forge a new destiny based on real choice.
The warrior's way leads from compulsion to freedom, from boredom to adventure, and from darkness to awareness. Synthesizing the works of Carlos Castaneda, Dan Millman, G.I. Gurdjieff, and Chogyam Trungpa, and combining personal growth processes including the Feldenkrais Method and Neuro-Linguistic Programming, Spencer opens the gate to anyone with enough spunk to enter this way of life. The amount of free will we have is directly proportional to the degree of freedom we have from our compulsions, writes Spencer. Getting that freedom is the task of the warrior's life.
SJAMANISME EN OVERENTHOUSIASTE GODDELIJKHEID Het concept 'ascentie' impliceert een soort terugkeer van alle aspecten van de schepping naar de oorspronkelijke bron, die binnen dit kader 'Tao' wordt genoemd. Ieder van ons zou een onderdeel zijn van dit scheppend bewustzijn en daardoor zelf ook het vermogen hebben om zelf te scheppen. Eén van de 'problemen' die door het veelvuldig scheppen door al die subscheppers zou zijn ontstaan is dat er een zekere verwatering zou zijn opgetreden. De scheppers zouden zó enthousiast in de weer zijn gegaan dat ze daarbij ook steeds wat bewustzijn zouden hebben ingeleverd, totdat het zover was dat er nauwelijks tot geen herinnering meer over was van hun oorspronkelijke rol. Ook al ken ik het 'shamanisme' nauwelijks, verbind ik het toch vooral aan meesterschap over de verbeelding en bewustzijn om bepaalde lagen van de realiteit te wijzigen. Het is mede daarom dat ik me aangesproken voel door een naam als Castaneda. Voorzichtig wil ik dan ook verkennen in hoeverre het ascentieperspectief zich verhoudt met de verschillende gedachten die je zou kunnen koppelen aan het sjamanisme.
IMPECCABILITY
The warrior's choice of how to spend his power springs from his recognition that something other than mediocrity exists. He believes that life is more than trying to get by, hoping to avoid troube. He recognizes the more. To live effectivly means to be able to do, and the warrior knows this takes power... (p.53-54)
De term 'warrior' wordt hier gebruikt om een naam te geven voor iemand die het pad bewandelt van de bewustzijnsgroei, iets wat het nodige doorzettingsvermogen vereist, tezamen met veel durf, iets wat vaak aan 'strijders' wordt toegeschreven. Het is geen oorlogszuchtige strijder, maar een strijder die veeleer streeft naar een toestand van onschadelijkheid of 'harmlessness', althans dat is de invulling die ik persoonlijk geef aan deze term. Wat me verder aanspreekt aan dit citaat is het onaantastbaar vertrouwen dat er een diepere dimensie zit aan het leven en dat die kan worden ontgonnen zodra je accepteert dat deze mogelijkheid bestaat. Spencer vervolgt:
Consqequently, the warrior strives to use his ration of personal power wisely and productively. This means he tightens his life and cleans up his act so that he wastes as little power as possible. In the warriorship literature this is called impeccability.
By reclaiming power from power sinks and by plugging power leaks, the warrior sets out to expand his relationship with the universe and claim even more power. He uses his power to do even more effectively and to continue his quest for an ever-expanding relationship with the universe. (p.54) Binnen het ascentiekader wordt zeer veel aandacht besteed aan het herkennen van deze zogenaamde 'energie-lekken' en hoe je ervoor kunt zorgen dat deze worden gerepareerd. Mensen zouden over het algemeen grote energie-zeven zijn, waarbij er onbewust geregeld een strijd gaande is om toch voldoende energie in je eigen systeem te houden. Het leren te 'ontzeven' oftewel het aanleren van de vaardigheden om die energielekken te dichten vermindert ook de neiging om energie van anderen te stelen, aangezien je immers steeds meer toewerkt naar een zelf-onderhoudend systeem. Hoe meer je je energiehuishouding op orde krijgt, hoe verder je bewustzijn zou kunnen reiken. Ook deze gedachte is volledig inpasbaar binnen het ascentiekader. |