Centrum voor Ascentie-informatie en Onderzoek: Onderzoekstak  

ONDERZOEKSTAK


  www.ascentie.dds.nl -     Deze introductiepagina is voor het laatst bijgewerkt in februari 2004 (versie 3)

» Direct naar Onderzoeksvragensectie
» Direct naar vergelijkingen met andere gedachtensystemen

  • Onderzoek naar aannemelijkheid ascentie-wereldbeeld
  • Drie gebieden van onderzoek: wetenschap, geestesstromingen en persoonlijke ervaringen

De onderzoekstak van dit centrum richt zich op de mogelijkheid om gegevens te verzamelen die bepaalde stellingen uit de op deze site gepresenteerde ascentie-literatuur kunnen bekrachtigen of ontkrachtigen.

Vaak is het echter niet zo zwart-wit, maar kunnen we wel wat zeggen over de 'waarschijnlijkheidswaarde' van een bepaald concept: hoe aannemelijk is een bepaald idee?

Buiten een bepaling van de aannemelijkheid van een bepaald idee in vergelijking met wat momenteel als normaal wordt gezien, wordt er in sommige gevallen ook gekeken naar de wijze waarop het past binnen het gehele ascentie-denken: is het bijvoorbeeld (intern) consistent? Wordt er eerst A beweerd, en later wordt B beweerd zonder dat er nog iets over A wordt gezegd? Het moet als het ware wel kloppen binnen het wereldbeeld dat zich zo ontvouwd vanuit een 'ascentie-perspectief'

Sommige onderzoeksvragen richten zich op mogelijke ontwikkelen in de (vaak nabije) toekomst. Bij deze categorie onderzoeksvragen wordt een trend genoemd die zich zou kunnen gaan ontwikkelen. Vaak is het bij deze 'trends' zo dat ze aanvankelijk nauwelijks zichtbaar zijn, maar dat ze zich in de loop van enkele jaren steeds duidelijker zouden gaan manifesteren. Het is bij deze vragen van belang om een afweging te maken tussen mogelijke 'ascentie-factoren' en andere factoren die zouden kunnen bijdragen aan deze 'veranderingstrend'.

Mocht je als lezer ideeën hebben over bepaalde onderzoeksvragen, of mocht je bepaalde argumenten tegengekomen zijn in de wetenschappelijke wereld, persoonlijke ervaringen, berichten in de media of op welke wijze dan ook, dan kun je dat doormailen door op de brievenbus in de balk te klikken. Indien het antwoord inderdaad toegevoegde waarde heeft voor de onderzoeksvraag wordt deze aan de pagina toegevoegd zodat het onderzoek zich steeds verder kan uitbreiden.

Er zijn verschillende invalshoeken te kiezen: wetenschap, geestesstromingen/religies en de persoonlijke ervaringen.

Voor wat betreft de wetenschap: in het ascentie-gedachtegoed komen bepaalde beweringen langs die getoetst zouden kunnen worden door onderzoek in de wetenschappelijke wereld. Het betreft dan gebieden als geografie, (pre-historische) geschiedenis, astronomie, demografische ontwikkelingen, biologie, geneeskunde, psychologie en therapie, theologie en natuurkunde.

Buiten de wetenschappelijke domeinen die geraadpleegd kunnen worden voor het beantwoorden van bepaalde vrij specifieke vragen, is een deel van het onderzoek ook gericht op het vergelijken met andere wereldbeelden. Door vergelijkingen met andere stromingen kan duidelijker worden waar de verschillen en overeenkomsten zijn te vinden. Er zijn zo mogelijkheden om het ascentie-perspectief te leggen naast het boeddhisme, het christendom, de islam, het jodendom, het hindoeïsme, bahaïsme en alle andere religieuze stromingen. Ook kan het werk van bepaalde filosofen worden vergeleken met de visie die vanuit het ascentie-denken naar voren komt. Dan zijn er nog vele raakvlakken en verschillen te onderzoeken binnen allerlei psychologische en psychotherapeutische stromingen. Als laatste kan het interessant zijn om ook te onderzoeken wat er gezegd kan worden over vergelijkingen met bepaalde 'new-age'-stromingen. Zelfs binnen de 'ascentie-wereld' is niet iedereen het met elkaar eens.

Als laatste gebied is daar het subjectieve empirische onderzoek: wat zijn de persoonlijke ervaringen van mensen die actief zijn in het ascentie-proces? Wat maken zij mee en waar is dat mee te vergelijken? Zo kan er een 'gegevensbank' ontstaan met daarin de ervaringen van mensen die behulpzaam kan zijn voor anderen die zich inlaten met dit persoonlijke groei- en ascentieproces. Mensen die willen experimenteren met het ascentie-proces kunnen eens een blik werpen op de daarvoor ingerichte ruimte door HIER te klikken.

Hoe krijgt dit geheel nu praktisch invulling? Stel ik ben een historicus en wil wel eens zien wat voor een historisch beeld er door dit ascentiedenken wordt geschetst over het verleden. Hoe ga ik dan aan de slag? Of ik ben een bioloog die wel eens een bijdrage zou willen leveren aan het toetsen van het ascentie-wereldbeeld: hoe pak ik dat dan aan?

Als je wat tijd tot je beschikking hebt is het aan te raden om het stapsgewijze introductiepad tot het ascentie-gedachtegoed te bewandelen. Je komt dan gaandeweg allerlei concepten tegen die raakvlakken hebben met je vakgebied en waarbij jouw kennis/expertise van pas zou kunnen komen. Als je dan het geheel hebt doorlopen heb je een indruk van de kernpunten van deze vrij afwijkende wereldvisie en dan zou je helemaal goed in staat te zijn om te beoordelen waar mogelijkheden tot onderzoek liggen en wat er al bekend is over bepaalde aangestipte verschijnselen.

Indien je wat minder tijd tot je beschikking hebt en je bent alleen geïnteresseerd in aspecten die passen bij je interesse- dan wel vakgebied dan is het mogelijk om zonder veel inleiding te springen naar de verschillende onderzoeksdomeinen. Deze onderzoeksgebieden zijn in ontwikkeling en worden steeds verder aangevuld en uitgediept. Het nadeel van deze benadering is natuurlijk wel dat je terecht kunt komen in terminologie die je niet helemaal zou kunnen plaatsen. Ook is het mogelijk dat je meteen in materiaal terechtkomt dat een hoge 'afwijkingsgraad' heeft ten opzichte van het huidige gemiddelde wereldbeeld. Desondanks wordt wel verzocht om de vragen zelf in klare taal te presenteren.