Het Centrum voor Ascentie-Informatie en Onderzoek streeft ernaar om verschillende aspecten van verschillende gedachtensystemen te vergelijken met het ascentie-gedachtensysteem. Voor meer informatie over het ascentieproces, zie de informatielijn.Op deze pagina wordt aandacht besteed aan het concept dat binnen verschillende gedachtensystemen populair is, namelijk het concept dat 'bidden' wordt genoemd. Binnen het ascentiekader is er geen ruimte voor het gebed. De reden hiervoor is gelegen in het idee dat bidden zich richt op een godheid die buiten jezelf staat. Het idee om een kracht buiten jezelf te vragen dingen voor je te laten doen past niet binnen het ascentiegedachtegoed. Er is overigens binnen het ascentiedenken wel iets dat je in zekere zin zou kunnen vergelijken met het gebed, en dat is de 'intentie'. In plaats van een godheid buiten jezelf te vragen iets voor je te regelen, bestaat er de mogelijkheid om krachten op allerlei niveaus binnen jezelf (op verschillende zielsniveaus) te activeren. Je bent dan zelf meer degene die een bepaalde wens of een bepaald proces in gang kan zetten. In hoeverre je wens dan wordt ingewilligd is dan afhankelijk van allerlei factoren, zoals mogelijke 'karmische blokkades', de passendheid van je intentie met wat bevorderlijk is voor je ontwikkeling, de mate waarin de intentie gevoed wordt door hebzucht en mogelijke andere verdraaiingen. Dan zou er nog een vertragingsfactor zijn tussen het moment waarop je intenties uit en het moment van de daadwerkelijke realisatie ervan. Naarmate je verder in het ascentieproces zou zitten zou de snelheid van realisatie (of manifestatie) ook gaan toenemen. Ik moet zeggen dat ik momenteel nog niet precies weet hoe het zit met intenties gericht op anderen. Het meest passend binnen de 'ascentiegeest' zou volgens mij zijn dat het niet aan jou is om je te bemoeien met het leven van een ander. Dit klinkt vrij extreem, vooral als je een voorbeeld neemt van een vrouw die bidt dat haar kind niets overkomt, of dat haar moeder geen pijn zal hebben. Als je dan de vertaalslag zou maken naar intenties zou je iets overhouden als: "Ik uit de intentie dat mijn kind niets overkomt" of "Ik uit de intentie dan mijn moeder geen pijn zal hebben", en ik vraag me sterk af in hoeverre jij op deze manier invloed mag uitoefenen op het leven van je kind of je moeder. Misschien is dat eerder iets voor henzelf. Binnen de informatielijn wordt er wel gesproken over de mogelijkheid om andere mensen min of meer te 'vervloeken', wat wel degelijk invloed zou kunnen hebben op mensen (alleen als die andere mensen het laten gebeuren). Zo zou wellicht een 'positieve' intentie ook invloed kunnen hebben. De vraag blijft dan echter of het gewenst is met jouw energie sturing te geven aan het leven van een ander, hoe goed bedoeld ook. Het concept 'intentie' in vergelijking met het concept 'bidden' lijkt ook meer verantwoordelijkheid te leggen bij de persoon die de intentie uit. Bij bidden zou er al snel iets kunnen zijn als '...en god zal niet iets doen dat fout is'. Bij intenties zou je je meteen dienen af te vragen of jij het recht hebt iets te wensen voor een ander. Kun je immers zeker weten wat gewenst of ongewenst is voor een ander? Als je je niet in dit soort moeilijke hoeken wilt begeven lijkt het gepaster om vooral intenties te richten op je eigen leven. In de toekomst zal er overigens binnen de informatielijn nog gesproken gaan worden over bepaalde wetmatigheden die zouden gelden in het proces van het uiten van een bepaalde intentie en de weg naar de mogelijke realisatie ervan. Samenvattend zou je kunnen zeggen dat het concept 'bidden' of 'gebed' geen plaats heeft binnen het ascentiegedachtegoed. Als je werkelijk zou willen gaan experimenteren met het ascentieproces dan dien je dit concept achter je te laten. Er zijn overigens wel 'hulpbronnen' die je kunt raadplegen en die je wat kunnen assisteren bij het ascentieproces. Binnen de bespiegelingensectie is daar een speciale pagina voor in het leven geroepen. Hecht je wel degelijk waarde hecht aan het gebed en het proces van bidden dan is het wellicht verstandiger om het ascentieproces te laten voor wat het is, of wellicht alleen uit theoretische interesse te kijken naar wat het ascentie-denken verder nog voor je te bieden zou kunnen hebben.
|