Centrum voor Ascentie-informatie en Onderzoek: Omgang met Actualiteiten  

Omgang met Actualiteiten

Ascentie-bevorderende manieren om met het nieuws om te gaan


    Laatst bijgewerkt in Juni 2005

 

Op een van de eerste pagina's van de informatielijn van dit centrum wordt gesproken over de media en hoe je die het beste zou kunnen combineren met je eigen ascentieproces.

In het ascentieproces probeer je steeds meer energie te verzamelen voor het onderzoeken van jezelf, je geschiedenis en de geschiedenis van je voorouders. Naarmate je verder komt vereist dat proces ook veranderingen op lichamelijk vlak. Ook daar is de nodige energie voor nodig. Het wordt dan ook steeds belangrijker om zorgvuldiger om te leren gaan met je eigen energiehuishouding.

Het gaat hier dan voornamelijk over het ontwikkelen van meer 'feeling' voor het constructiever investeren van je energie en aandacht voor je eigen proces. Het ontdekken en vervolgens dichten van energielekken is dan ook iets dat je geregeld kan tegenkomen gedurende deze tocht.

In de informatielijn worden allerlei zogenaamde 'kleefgebieden' behandeld welke stuk voor stuk garant staan voor energiewegzuigende praktijken. In het kader van het onderwerp van deze pagina is vooral het kleefgebied 'angst' van belang. Het zal je niet vreemd in de oren klinken dat als je ergens bang of angstig voor bent, dat nogal wat energie opslurpt. In de meest extreme vorm wordt je zo lamgeslagen door angstgedachten dat het nagenoeg onmogelijk is om nog aan iets anders te denken.

De minder extreme variant van angst, een soort onbehaaglijk, mild bang gevoel, zou je kunnen beschouwen als een energielek in je systeem. Mocht je echt aan de slag willen met het ascentieproces dan is het verstandig om dit soort bange gevoelens, in allerlei afmetingen te leren ombuigen, of beter door de oorzaken ervan te verwijderen.

Onze media bombarderen ons continu met allerlei berichten waarvan er toch de nodige een zeker angst-opwekkend karakter hebben. Denk bijvoorbeeld maar eens aan alle aandacht die aan de dreiging van het terrorisme wordt besteed. Ook populair is de aandacht voor de verschrikkelijke gevolgen van onze CO2-uitstoot voor het klimaat en ons milieu (Binnen dit centrum wordt er overigens sterk getwijfeld aan de aannemelijkheid van de stelling dat de mens via broeikasgasuitstoot verantwoordelijk is voor de opwarming van de planeet. Zie hiervoor onderzoeksvraag 7, 8 en al de artikelen in de broeikassectie). De oorlogen her en der en de economische malaise zorgen samen voor een aanzienlijk portie nieuws.

We moeten natuurlijk onze ogen niet sluiten voor allerlei dingen die zich in de wereld afspelen, maar je kunt je afvragen of het zinvol is om maar steeds weer opnieuw naar dezelfde thema's te luisteren. Op een gegeven moment zou je voor jezelf kunnen beslissen dat je het wel weet en dat je verder je aandacht wilt richten op andere zaken. Je kunt dan denken aan het verder verkennen van je eigen proces, maar je zou ook je aandacht kunnen schenken aan wat actualiteiten die een wat opbeurender karakter hebben.

Een tijd terug ontdekte ik op nos-teletekst een pagina waarop iedere dag een aantal opmerkelijke nieuwsfeitjes staan genoemd. Van dat nieuws dat nooit het grote journaal haalt, maar toch geregeld voor een glimlach zorgt. Ik heb het dan over teletekst pagina 402: kladblok.

Om het verspreiden van dit soort 'nieuws-met-een-glimlach' te bevorderen neem ik me voor om geregeld allerlei teksten van deze 'pagina 402' hier vanuit dit centrum te presenteren. Zo kan er een geinig archiefje ontstaan waarop per maand één webpagina wordt gemaakt waarop dan allerlei stukjes staan die in die betreffende maand verschenen zijn geweest op de kladblokpagina. Bovenin deze pagina kun je klikken naar de verschillende maanden.

Een bijkomend effect is verder dat het de kans vergroot dat mensen via een zoekmachine een woord intikken (zoals kangoeroepoep) waardoor ze op een pagina van dit centrum belanden. Hierdoor kunnen mensen die in kangoeroepoep of hanengekraai zijn geïnteresseerd ook kijken of het ascentiedenken iets voor ze is.

Daarnaast vergroot het regelmatig verversen van een pagina ook de kans dat mensen nog eens terugkomen, en wellicht een link doorsturen naar andere geïnteresseerden. Begrijp me goed. Het gaat hier niet om het vergaren van grote groepen mensen voor allerlei commerciële doeleinden. Nee, er is geen winstoogmerk, alleen een idealistische drijfveer om juist in contact te komen met mensen die openstaan voor het ascentie-concept.